Wie & wat ?

Achter de schermen … Wat er voor zorgde dat we ons assortiment vernieuwden!

Een sprong in het onbekende, terugkeer naar het bekende, je kan het langs twee kanten bekijken. Toen we in 1985 de winkel startten, verkochten we ook al ijzerwaren. Door de jaren heen hebben we ons toegespitst op andere zaken, mede wetende dat er in Gistel andere zaken waren waar je terecht kon voor deze artikelen. Tijden veranderen, mensen kopen andere dingen, een nieuwe trend, winkels met een gelijkaardig productaanbod, kortom we maakten de keuze om ons toe te leggen op tuinmachines, grasmaaiers, huishoudtoestellen en keukenhulpjes en alles wat hiermee te maken had.

Tuinmachines, electro, potten en pannen, we hadden een vast en trouw cliënteel. Waarom zou je iets veranderen, schrik voor de reacties van de klanten? Het is veel makkelijker om voort te bouwen op datgene wat je gewoon bent, ook al merk je dat er jaar na jaar een kleinere omzet wordt gerealiseerd in de verkoop van electro. Is het een tijdelijk fenomeen, waar ligt de oorzaak? Zaken doen gaat gepaard met ups en downs. Het gezegde van de zeven vette en zeven magere jaren, het geldt niet alleen voor huwelijken.

Tijd voor actie. In ons hoofd wisten we al lang dat we iets wouden veranderen, maar dan ook effectief de stap zetten? Ooit, ooit… Al lachend eens laten vallen, dat we een doe-het-zelf zaak gingen openen, maar dat we daarvoor tien jaar te oud zijn. Maanden, jaren gaan voorbij, we kabbelen verder in onze dagelijkse routine.

Zoals sommigen onder jullie weten, zijn we graag actief aanwezig op de Gistelse evenementen. Op een avond in maart 2018 gingen we naar G-Spot, een event georganiseerd door een ondernemer voor alle Gistelse zelfstandigen. Daar maakten we kennis met Business Lab. We schreven ons hiervoor in en het schudde ons wakker. Samen met andere ondernemers, allemaal uit verschillende sectoren, werden we geconfronteerd met onze sterktes, maar ook met onze zwaktes. Brainstormen met andere zelfstandigen, cursisten die graven naar je diepste dromen, de confrontatie met jezelf aangaan, zwart op wit zien wat je al jaren denkt, maar nooit durft uit te spreken. We kwamen al snel tot de conclusie: online verkoop, grote winkelketens, veranderend koopgedrag van de consument, … Ons aandeel, onze toegevoegde waarde binnen de electromarkt is bitter klein geworden.

Het probleem was blootgelegd, de oplossing was er snel, nu nog de concrete uitwerking. Durven we? Wanneer? En hoe? Veel scenario’s passeerden de revue, maar één ding kwam steeds terug. Het ontbreken van een doe-het-zelf zaak in Gistel. Door de vele superenthousiaste reacties van onze collega’s uit Business Lab, na het onthullen van onze plannen, wisten we het zeker: we gaan ervoor!

Bestellingen werden geannuleerd, plannen voor uitverkoop gesmeed. Het kriebelde weer, de goesting om er aan te beginnen werd elke dag groter, maar voorlopig bleef het ons geheim. De zoektocht naar nieuwe merken en verdelers verliep vlot. Door vele verbouwervaringen die Luc door de jaren heen opgebouwde, wist hij welke producten van goede kwaliteit zijn. Net zoals bij onze andere producten willen we enkel samenwerken met leveranciers en producten waarin we zelf geloven, die van onberispelijke kwaliteit zijn en die je niet in elke gelijkaardige winkel kan vinden.

Na elk bedrijfsbezoek keerden we steeds huiswaarts met een hoofd boordevol ideeën en met dikke catalogussen, waaruit we een selectie moesten maken. De keuze viel uiteindelijk op siliconen en lijmen van het merk Bloem. Voor ijzerwaren en klusmateriaal startten we een samenwerking met een groothandel uit Vlaams-Brabant.

De uitverkoop van klein electro, keukenhulpjes en huishoudmateriaal startte in december net voor de feestdagen. We hielden zelfs een garageverkoop begin maart 2019, een voltreffer! Opnieuw bleek dat we de juiste keuze gemaakt hadden: de mensen waren nieuwsgierig naar wat er in de plaats zou komen. Tot dan hielden we de lippen stijf op elkaar, maar beetje bij beetje mocht het geweten zijn: ijzerwaren, bevestigingsmateriaal, lijmen en silicones nemen de plaats van klein electro in.

De oude rekken moesten wijken voor nieuwere exemplaren, de winkel kreeg een nieuwe indeling, hier en daar een likje verf en het avontuur kon starten. We kochten zelfs een scanner voor ons kassasysteem, de nieuwigheden stapelden zich op. De etalagiste moest opeens creatief zijn met vijzen, lijmpistolen en gereedschap, maar ook haar reactie was unaniem positief.

Tussen alle wijzigingen door, sprongen we ook op de kar van de ‘social media’. Elke week zetten we een product in de kijker, geven we een tip of nodigen we je uit op onze events via Facebook, Instagram en de Gistel Stadsapp. Onze website wordt ook meer bijgewerkt en vormt een verlengde van onze verkoop. Af en toe, we trachten te streven naar één per maand, zorgen we ook voor een op maat gemaakte mailing.

Naarmate de tijd vorderde, het meer zichtbaar werd en we het openbaar maakten, groeide ook ons vertrouwen in de toekomst. De nieuwe uitdaging deed ons goed, schrik voor het (on)bekende was er niet. In tegendeel we waren er beiden van overtuigd: het is nu of nooit! Dit avontuur zal op applaus onthaald worden.

De opendeurdagen op 23&24 maart laatstleden vormden het officiële startschot onze winkel 2.0. Een nieuw logo, nieuwe enveloppen, de folder kende een nieuwe lay-out. De uitnodiging werd verspreid onder alle inwoners van Gistel, bestaande klanten werden aangeschreven, reclame via de sociale media, …. Het zorgde allemaal voor een grote opkomst. Heel wat bekende gezichten, maar ook nieuwe klanten vonden de weg naar ons. Voor het eerst hadden we ook demo’s van enkele merken, want zelf proberen is nog altijd leuker dan naar een filmpje kijken. Het bakken van wafels, iets drinken, bijpraten, dit is voor ons de definitie van een geslaagde opendeurdag. Tijd maken voor je klanten in een aangename omgeving! De eerste reacties op onze nieuwe producten zijn laaiend enthousiast: eindelijk, moest je al eerder gedaan hebben, … ontelbare keren hebben we dit gehoord.

We zijn klaar om er weer 100% te staan voor jullie, onze sterke troeven: kennis en ervaring, nog meer uit te bouwen. Jullie met de glimlach te verwelkomen en een oplossing te bieden voor elk probleem, zowel groot als klein. De nieuwe uitdaging kwam er op het juiste moment, het plaatje klopt! We gaan ervoor, samen met jullie!

Hopelijk mogen we je binnenkort in onze winkel verwelkomen!

Groetjes,

Ann & Luc

Anker

[]